Na pitanja odgovara Ervin Budiselić, mag.theol. s Biblijskog instituta u Zagrebu.
Pitanje br. 1: Moj prijatelj i ja smo razmišljali o značenju ovog citata, ali nismo sigurni kako da ga protumačimo… “Jer svatko tko ima, dobit će još više. A tko nema, oduzet će mu se i ono što ima.” Pomoć, molim vas 🙂 Mk4
Odgovor: Treba gledati kontekst u kojem Isus kaže ovu izjavu. Kontekst predstavlja usporedba o sijaču gdje Isus govori kako istu poruku različiti ljudi čuju na različite načine. Neki nemaju nikakav rod, neki rode nešto malo, ali onda taj plod bude uništen, dok neki slušaju što Isus govori i rode veliki rod.
S druge strane, glagol „slušati“ za Židove ima veliku važnost jer je dio njihovog glavnog vjeroispovijedanja „Sh’ma Israel“ (Ponovljeni zakon 6). Taj glagol nema samo pasivno značenje „slušati nekoga tko govori“, već i aktivno – „biti poslušan“ tj. „vršiti ono što netko govori“. Dakle, Isus ovdje govori kako poslušnost njemu rađa rod.
Pitanje br. 2: 28 Govorim vam istinu: Ljudima će se oprostiti svi njihovi grijesi i sve uvrede koje su izgovorili. 29 Ali onome tko vrijeđa Duha Svetoga nikada neće biti oprošteno. Naprotiv, bit će zauvijek kriv za taj grijeh.« Postoji li uistinu neoprostiv grijeh? Mk4
Odgovor: Da, i taj se grijeh zove „hula na Duha Svetoga.“ Taj grijeh nije povezan samo s odbacivanjem čuda koja Isus čini, nego prije svega s odbacivanjem Isusa kao mesije, njegove službe kraljevstva i obnove koju on donosi te pripisivanjem svega toga sotonskom djelovanju. Ljudi često misle i tumače da kritizirati nečiju službu (npr. postoje karizmatski službenici koji čine čuda, a netko gleda to sa strane i kaže da to nema veze s Božjim Duhom) može dovesti osobu do toga da pohuli na Duha. No to nije točno. Hula na Duha znači jedino i isključivo odbaciti Isusa kao Mesiju, njegovo kraljevstvo i njegova čuda, i sve to pripisati djelovanju sotone i zloduha. Budući da sam o ovoj temi malo duže pisao na svom blogu, molim pogledati pod (https://christianity5091. wordpress.com/2016/09/21/sto- je-zapravo-hula-na-duha- svetoga/).
Pitanje br. 3: Zašto Isus svima govori da šute o njemu i da ne šire riječ? Mk9-10
Odgovor: Stručno, to se naziva „mesijanska tajna“. U svojoj službi, Isus je suočen s dva izazova (između ostalog): a) u Starome zavjetu nigdje eksplicite ne piše da će Mesija trpjeti i biti ubijen. Dakle, Isus prije svega mora svojim učenicima moći objasniti ideju da Mesija mora trpjeti. Njima je to bilo nespojivo, jer mesija kada dođe, on mora vladati. Zato Isus tri puta u Marku njima kaže da on mora biti ubijen, a oni svaki puta izvale ili naprave neku glupost; b) politička opozicija prisutna je na svakome koraku. Pogrešno tempirana popularnost mogla bi odvesti stvari u krivome smjeru. Zbog ta dva razloga, Isus polako i postupno otkriva svoj identitet. Možemo reći da kako se Isus približava kraju svoje službe, sve više i sve otvorenije objavljuje svoj mesijanski identitet. Kada zadnji put dolazi u Jeruzalem, Isus i više nego otvoreno otkriva tko on jest.
Pitanje br. 4: 14 Vidjet ćete ’strahotu pustošenja.’Ona će biti tamo gdje ne bi smjela biti — neka čitatelj razumije što to znači! – Možete li pojasniti ovo? Mk 13-14
Odgovor: Izraz „strahota pustošenja“ dolazi iz knjige Danielove, a povijesno gledajući, odnosi se na događaj kada je grčki vladar Antioh IV Epifan 167. god. pr. Krista žrtvovao svinju na žrtveniku hrama u Jeruzalemu. Isus koristi sliku tog događaja da najavi buduću „grozotu pustoši“ koja se treba desiti. E sad, stvari postaju zanimljive. Ključno pitanje jest je li se ovo Isusovo proroštvo ispunilo ili je to nešto što nas tek očekuje u budućnosti? Isus u 13:30 kaže da će se sve to ispuniti u njihovom naraštaju. Međutim, većina biblijskih komentara smatra da se ovo nije ispunilo te da Isus ovdje govori o događajima koji će prethoditi njegovom drugom dolasku.
Pitanje br. 5: Luka 21:32 … Čitajući druge prijevode Novog zavjeta mislim da bi kontekst rečenice koju je Isus izgovorio glasio: Sve to će se zbiti u jednom naraštaju, tj razmaku jednog ljudskog života koji u to vrijeme bude živio … je li moje mišljenje ispravno za ovu rečenicu Lk.21:32? ….oš jedan sličan prijevod: 32 Zaista kažem vam, ovaj naraštaj, naraštaj kad vremena pogana budu ispunjena, neće proći dok sve ne bude ispunjeno. Lk 21-22
Odgovor: vidjeti odgovor na pitanje br.4. Kao što sam rekao, većina komentara drži da Isus ovdje govori o svom drugom dolasku i događajima koji prethode tomu. Također, moguće je tumačenje prema kojem Isus djelomično govori o događajima koji će se ispuniti u njihovom naraštaju, a djelomično o događajima koji prethode njegovom drugom dolasku. Dodatno, moguće je tumačenje prema kojem događaji koji će se ispuniti u njihovom naraštaju služe kao svojevrsna predslika, najava ili predokus budućih većih i značajnijih događaja. Poanta? Iz priloženog vidljivo je da je ovo jedan od najtežih dijelova NZ-a za tumačenje. Ja osobno smatram da Isus ovdje ne govori o svom drugom dolasku (učenici još ni ne mogu shvatiti da on odlazi, a kamoli da razumiju ideju drugog dolaska), no niti jedno tumačenje nije bez problema i „rupa“ u argumentaciji.
Pitanje br. 6: 20,22 Kad je to izgovorio, dahnuo je u njih i rekao: »Primite Duha Svetoga. 23 Kome oprostite grijehe, oprošteno im je. Ako kome ne oprostite grijehe, nije im oprošteno.« Kako ovo tumačiti? Samo apostoli? Svi kršćani mogu opraštati ili ne opraštati grijehe drugih ljudi!? Iv 19-21
Odgovor: Točan odgovor ovisi o tome kojoj crkvenoj tradiciji pripadate. Katolička Crkva smatra da svećenici imaju ovlasti opraštati grijehe u kontekstu sakramenta pokore. Protestanti na ovaj redak gledaju tako da Isus šalje svoje učenika na navješćuju oproštenje grijeha. U tom slučaju, ako osoba povjeruje u Krista, svećenik/pastor/propovjednik ima ovlasti proglasiti da je toj osobi Bog oprostio grijehe. Moguće tumačenje jest i to da se ovaj redak odnosi na crkvenu disciplinu, u smislu da je Crkva odgovorna disciplinirati neuredne članove (vidi Djela 5,1-11; 1 Kor 5,1-5). Kao što rekoh, točan odgovor ovisi o „teologiji“ kojoj pripadate.