Dragi korisnici,
dužni smo vam već neko vrijeme odgovore na neka od vaših postavljenih pitanja kroz našu funkcionalnost unutar aplikacije. Nije ih bilo puno, no uglavnom smo izdvojili ona koja se najčešće ponavljaju. Donosimo ih u nekoliko dijelova, a uskoro očekujemo i odgovore za evanđelje po Mateju.
Budite slobodni i dalje postavljati pitanja, a na ona najučestalija ćemo pokušat i dalje dati odgovore preko naših partnera iz teoloških institucija.
Na zaostala pitanja iz SZ odgovara Ervin Budiselić, mag.theol. iz Biblijskog instuta u Zagrebu.
…
Pitanje br. 1: “Je li Bog kaznio Iliju zbog bježanja od Izabele ili čega već…, zato što sada treba pomazati Elizeja kao proroka umjesto sebe?”1.Kr 19,17
Odgovor: Istina je da je Ilija od 19 pogl. nadalje u „silaznoj putanji.“ Do tada je izvojevao velike pobjede, a sada bježi i skriva se. Iako ga Bog ukorava tako što ga pita „Što ćeš ti ovdje, Ilija?“, pomazanje Elizeja namjesto Ilije, nije kazna. Naime, Bog mu poručuje da on nije jedini koji revnuje za Boga, te ga poziva da pomaže druge ljude koji će On upotrijebiti u borbi protiv zla. Hazaela će Bog kasnije upotrijebiti da kazni Izrael, Jehu će postati kralj Izraela i biti upotrijebljen da istrijebi kuću Ahabovu, a Elizej će nastaviti Ilijinu proročku službu.
Pitanje br. 2: „Ako je Bog svet i nikakvog zla nema kod njega, kako je netko mogao biti lažljiv duh, a ipak biti pred Bogom? Ne radi li se tu možda i o zlim duhovima koji su podređeni Bogu, a uklapaju se u opis “nebeske vojske koja je slijeva Bogu“? 1 Kraljevima 22,22
Odgovor: U Starome zavjetu Ezekiel 14:9 tekst kaže: „Ako li se prorok dade zavesti i progovori, bilo bi to kao da sam ja, Jahve, zaveo tog proroka: ruku ću podići na njega i iskorijenit ću ga iz svojega naroda izraelskoga.“ U Novome zavjetu u 2 Solunjanima 2:10, Pavao kaže: „Zato im Bog šalje djelotvornu zabludu da vjeruju laži, da budu osuđeni svi koji nisu vjerovali u istinu, već su pristali uz nepravednost.“ U r. 10 kaže da je takvo zavođenje kazna zato što ljudi nisu prihvatili ljubav prema istini da bi se tako spasili.
Što želim ovime reći? Ja ne znam kako te stvari točno funkcioniraju (nisam Božji ministar unutarnjih poslova), ali na temelju onoga što nam je objavljeno, vidimo da Bog ponekad, ne bi li kaznio onoga tko to zaslužuje, dopušta ili sam aktivno zavarava ljude. Ovo se mora gledati kao sredstvo suda i očišćenja zemlje.
Što sad sve ovo znači? Prvo, ja znam da je Bog pravedan i dobar, i sve što on čini dobro je. Zbog toga mi nije problem ako Bog nekoga uništi već sada i ovdje, ako taj netko to zaslužuje. Drugo, u vremenu kada se „istina“ potire pod tepih, a prenaglašava „Božja ljubav“ (često bez ikakvog sadržaja), ovakvi nas tekstovi podsjećaju da Bog nije nekakva igračka ili naš prijatelj koji se slaže sa svime onime što mi radimo, vjerujemo ili mislimo. Treće, ovakva slika Boga ne negira istinu da Bog želi da se svi ljudi spase, no isto tako moramo razumjeti da spasenje podrazumijeva očišćenje ovoga svijeta od zla.
Pitanje br. 3: „Poštovani, zanima me zašto je popis stanovništva koji je David naredio bio grijeh, i zašto je cijeli narod kažnjen?“ 1. Ljetopisa 21
Odgovor: Krenimo od samoga kraja: kao posljedica ovog događaja, mjesto na kojem je David prinio žrtvu ne bi li se pomor ljudi zaustavio, kasnije će postati mjesto na kojem će biti izgrađen hram. Na tom istom mjestu Abraham je htio žrtvovati svoga sina Izaka, a kasnije će u blizini toga mjesta biti razapet i Isus.
Ok, natrag na početak. Točan razlog zašto je David naložio popis stanovništva nije nam poznat. Poduzimanje popisa stanovništva samo po sebi nije grijeh (vidi Izlazak 30:12; Brojevi 3:40-51; 26:1-4), no očito je da je David popis stanovništva učinio s pogrešnim motivom. Znakovita je Joabova reakcija koji se tomu protivio.
Možda je brojanje ljudi bio znak Davidovog nepovjerenja u Njegova obećanja, ili je jednostavno htio zadovoljiti svoj ponos. Ponavljam, točan razlog ne znamo, pa zato može biti ovo ili ono. No meni je znakovito da u Izlasku 20 brojanje naroda (misli se na muškarce 20+) povezano je s plaćanjem poreza za Šator sastanka. Kazna za neplaćanje tog poreza bila je pošast u obliku bolesti (ono što se u KS prevodi kao „zlo“). I upravo to biva kazna za narod – David izabire kugu. Meni to govori da razlog za Božju kaznu se ne nalazi isključivo u Davidovim motivima, već i u svojevrsnom kršenju Zakona od strane naroda.
Ono što mene fascinira jest Davidov odgovor: izabrao je kaznu koja će ga direktno baciti u Božju milost ili nemilost. On znao koga će Bog kazniti i koliki će biti broj pobijenih ljudi. No s druge strane, pomalo je ironično da sam David nije bio pogubljen, ali jesu drugi ljudi. Kako god, ovo nam je lekcija da „moj grijeh“ nije samo moj grijeh, već on pogađa i druge oko mene.
Pitanje br. 4: „Jel se govor o Edomu iz 34. poglavlja odnosi na tadašnju zemlju i neki događaj koji se dogodio nakon ovog proroštva ili je tu simbolički riječ o nekim budućim događajima iz Novog Zavjeta, i ako da, o kojim? Izaija 31-35
Odgovor: Uh, škola tumačenja proroštva ima nekoliko tako da…teško je specifično odgovoriti na to pitanje. S jedne strane, Božja riječ govori svim ljudima u svakom naraštaju. S druge strane, ponekad se jedan tekst kojeg prorok kaže u jednom naraštaju, koristi tako da se kaže kako to Bog govori baš drugim naraštajima. Primjerice, tekst iz Izaije 6,9-10, govori Izaija svome naraštaju, Isus ga koristi za svoj naraštaj (Matej 13,14) i Pavao u Rimu (Djela 28,25-27). Konačno, istina jest da neki proročki događaj služi kao svojevrsna najava (pretpremijera) budućeg i većeg ispunjenja tog istog proroštva. Primjerice, Jeremija u 31:15 koristi sliku Rahele (koja je već mrtva) koja kao da nariče zbog patnji koje će doći (najava budućeg babilonskog sužanjstva koje uskoro dolazi). Međutim, taj isti tekst koristi Matej za svoj opis Herodovog pokolja djece u okolici Betlehema (Matej 2,18).
Zaključno, ne mislim da se ovo uništenje Edoma odnosi na neko buduće vrijeme, jer slike uništenja i pustoši ne treba uzeti doslovno kao da Edoma više nema, već je uništenje Edoma opisano tako da on će biti toliko oslabljen da više Izraelu neće predstavljati prijetnju.