Objavljeno: Pitanja&Odgovori

Drugi dio odgovora iz knjiga o Samuelu, Šaulu i Davidu, pročitajte u nastavku.

Pitanje br. 6

  1. Sam 1,16 David mu je dobacio: »Sam si kriv za svoju smrt. Presudio si sam sebi rekavši: ‘Ubio sam BOŽJEG pomazanika.’« Zar mu mladić nije rekao sa ga je ovaj molio da ga ubije!? Je li ovdje David pogriješio?

Odgovor: Odgovor je vrlo jednostavan – ovaj mladić koji je bio Amalečanin, je ustvari lagao. Nije on ubio Šaula nego se Šaul sam ubio. Budući da je znao kako Šaul progoni Davida, mislio je da će Davidu biti drago ako mu kaže da je on ubio njegovog progonitelja. Ispalo je obrnuto: David ga je kaznio jer je „dignuo ruku na Božjeg pomazanika“ (izraz koji označava fizičko nasilje, ne kritiziranje pastora).

Pitanje br. 7

Kako je moguće da se razlikuju izvještaji o Šaulovoj smrti iz 1. i 2. Samuelove?

Odgovor: Prvi izvještaj je točan, drugi izvještaj je izmišljena priča mladića koji je htio na taj način steći Davidovu naklonost. Vidjeti odgovor na 6. pitanje.

Pitanje br. 8

BOG se opet razljutio na Izraelce, pa je potaknuo Davida protiv njih. 24,1 Piše da ga je Bog potaknuo da prebroji Izraelce, a onda ga je žestoko kaznio zbog toga!? Kakva je to pravda? Jel Bog kuša ljude?

Odgovor: Mi ovdje ne znamo točno zašto se Bog rasrdio na Izraelce niti zašto je popis stanovništva bio grijeh. U 1 Ljetopisa 21,1 imamo spomen kako je sotona bio taj koji je potaknuo Davida na pokrene popis. Kada spojimo zajedno ono što ne znamo i znamo, onda dobijemo rezultat da je Bog dao dopuštenje ili je iskoristio sotonu (koji tako i tako želi uništiti sve i svakoga), da kazni svoj narod. Mene ovo asocira i na Luku 22,31 gdje Isus kaže učenicima: „…sotona je dobio dopuštenje da vas može rešetati kao pšenicu“. I dok s jedne strane ovo se može činiti strašnim (da Bog nekako (is)koristi sotonu za ovo ili ono), s druge strane ovo je utješna stvar jer nam govori da je Bog u kontoli.

Pitanje br. 9

Zašto je Mikala prezirala Davida u 6:16? Mikala, Šaulova kći, gledala je s prozora palače kako Božji kovčeg ulazi u grad. Prezirala je kralja Davida koji je skakao i plesao pred BOGOM.

Odgovor: Da bi ste razumjeli ovu sliku, morate razumjeti koncept časti i sramote (honor – shame). Za razliku od našeg vremena, onda je dobro ime (reputacija) vrijedila više od novaca (to je ujedno i ključna stvar za razumijevanje npr. prispodobe o snalažljivom upravitelju Luka 16,1-8). Sramota jedne osobe prenosi se pak na cijeli njezin dob/obitelj. Samim time, David je u očima Mikale osramotio i nju. No očito je da David i Mikala nisu imali isto poimanje što je časno, a što sramotno.

Koncept časti i sramote snažno je prisutan i u Novome zavjetu – on je jedna od osnova i za crkvenu disciplinu gdje se onaj tko sagriješi disciplinira upravo zato da se ne sramoti Božje ime. Samim time, kršćani bi trebali biti ljudi čije bi vrijednosti trebale biti drugačije od vrijednosti ljudi koji ne poznaju Boga. Stoga Novi zavjet jako puno govori o časti i sramoti.

 

Ervin Budiselić, mag.theol. – predavač na BIZG (više o našem partneru Biblijskom institutu, možete pronaći na ovom linku)

Podijeli:Share on FacebookGoogle+Tweet about this on TwitterEmail to someone

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Nužna polja su označena s *